't is Simpl.
Even duurzaam als Lidl

Simpl: even duurzaam als Lidl zelf.

Het is eigenlijk simpel: Lidl wil op elk vlak de beste zijn. Op het vlak van prijs en kwaliteit, maar ook op het vlak van duurzaamheid. Door je producten per fiets te leveren, maken we al een duurzame keuze. Maar we doen natuurlijk veel meer.

  1. We hebben talloze duurzaamheidslabels:
UTZ
UTZ Certified is een van de grootste duurzaamheidsprogramma's in de wereld voor boeren die koffie, cacao en thee produceren. Dit zijn voornamelijk producten zoals koffie, thee en chocolade.
Rainforest Alliance
Rainforest Alliance is een internationaal erkende milieuorganisatie die zich engageert voor de bescherming van biodiversiteit. Bij Lidl vind je zowel bananen, koffie als chocolade met dit label. Dit zijn voornamelijk producten zoals koffie, thee en chocolade.
Duurzame vis
Bij Lidl werken we al jaren aan de verduurzaming van ons visaanbod. Dit resulteert in steeds meer producten met keurmerken zoals MSC en ASC. Voor onze verse vis kiezen we uitsluitend voor producten met deze labels. Vis met het MSC label werd duurzaam gevangen, terwijl het ASC label staat voor duurzaam gekweekte vis.
Fairtrade
Met ons aanbod aan fairtradeproducten ondersteunen we actief eerlijke handel. Dit zijn voornamelijk producten uit het globale zuiden, zoals chocolade, bananen, thee, etc.
Bio
In ons gamma vind je tal van producten met een Bio-label. Af en toe houden we ook een bio-actieweek. Dan bieden we meer en andere bioproducten aan.
 

Beter leven
Het "Beter lever"-keurmerk garandeert -in een notendop- dat de dieren een prettiger leven hebben gehad in betere omstandigheden. Een grote investering voor Lidl, waar zowel dier, consument als veehouder baat bij hebben.

2. We hebben respect voor dieren.


In 2015 riep Eurogroup for Animals, de Europese koepel van dierenrechtenorganisaties waar o.a. GAIA lid van is, Lidl België uit tot de diervriendelijkste supermarkt. We ontvingen de ‘Corporate4Animals’-prijs voor onze bijzondere inspanningen op het vlak van dierenwelzijn. Zo verkoopt Lidl enkel vlees van ongecastreerde varkens, parkkonijnen en bannen we de verkoop van kooi-eieren. Merk jij een lagere kwaliteit van onze producten? Simpel: neen. Het beste bewijs duurzaamheid en kwaliteit bij Lidl hand in hand gaan.

  1. We leveren graag producten van bij ons.

Waarom zouden we het elders gaan zoeken, als de kwaliteit in België top is? We houden het liever simpel. Da’s goed voor de Belgische economie. Producten van bij ons dragen de Belgische driekleur.

Lidl onderhandelt trouwens ook contracten met Belgische leveranciers voor andere Lidl-landen in Europa. Zo ondersteunen we ook de export van Belgische producten in het buitenland. Maar die leveren we dan wel niet per fiets.

 

  1. We zijn vaak beter dan dure merken.

Wij gaan voor de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs. En dat lukt aardig. Onze producten worden door objectieve consumentenpanels heel vaak beter dan dure merken bevonden. 

 

  1. Baby’s vinden ons de max.

Je kent vast Lupilu, ons huismerk met alle essentials voor baby’s. We onderwerpen zoveel mogelijk voeding van Lupilu aan extra kwaliteitscontroles. Die gebeuren in een onafhankelijk labo, zodat ze meer dan voldoet aan de Europese wetgeving rond babyvoeding. Zo kan je baby op twee oren slapen. Als hij slaapt.

 

6. Het belang van verpakkingen.

Verpakkingen zijn uiteraard niet weg te denken uit een supermarkt. Ze houden onze producten vers en beschermen ze tegen beschadiging. Een goede verpakking informeert klanten bovendien over de origine en ingrediënten van een product.

Toch moeten we als supermarkt ook kritisch nadenken over het gebruik van verpakkingen, zowel plastic alsook uit papier en karton. Overmatig gebruik van verpakkingsmateriaal heeft immers twee belangrijke negatieve gevolgen:

  • De negatieve impact op het milieu vergroot
  • Het product wordt onnodig duurder

Plastic

Lidl België & Luxemburg neemt haar verantwoordelijkheid op om slim om te springen met de gebruikte hoeveelheden plastic en in te zetten op 100% recycleerbaarheid van de verpakkingen.

Papier of karton

Ook voor verpakkingen gemaakt uit papier, karton of hout kiezen we zoveel mogelijk voor duurzame alternatieven. We kiezen hierbij resoluut voor de strenge onafhankelijke keurmerken FSC- of PEFC, die garanderen dat de materialen afkomstig zijn van verantwoord beheerde bossen. Zo is sinds eind 2016 100% van de primaire verpakkingen (van nationaal ingekochte goederen) vervaardigd uit papier of karton met een duurzaam FSC- of PEFC-label.